Heeft u uw klacht met de afdeling besproken, maar bent u niet tevreden over de uitkomst? Of bespreekt u uw klacht liever met een onafhankelijke persoon? Neem dan contact op met een van de klachtenfunctionarissen.
De klachtenfunctionaris is onafhankelijk
De klachtenfunctionarissen zijn in hun werkzaamheden onafhankelijk van het ziekenhuis. Zij stellen zich neutraal/onpartijdig op. Ze proberen samen met alle betrokkenen tot een goede oplossing te komen en het vertrouwen te herstellen.
De klachtenfunctionaris houdt zich in de klachtbehandeling aan de klachtenregeling van het HagaZiekenhuis. Klik hier om deze regeling te downloaden.
Hoe dient u een klacht in?
Voor het versturen van een klacht, suggestie of compliment hebben wij een digitaal formulier. Klik hier om naar dit formulier te gaan.
De klachtenfunctionarissen zijn ook bereikbaar via e-mail of post.
HagaZiekenhuis Den Haag
HagaZiekenhuis Zoetermeer
- e-mail: klachtenfunctionaris@llz.nl
- post: HagaZiekenhuis Zoetermeer, t.a.v. klachtenfunctionaris, Antwoordnummer 10270, 2700 VB Zoetermeer (een postzegel is niet nodig)
Zet in uw e-mail of brief:
- een korte omschrijving van uw klacht;
- uw naam en uw telefoonnummer en/of adres.
Onze klachtenfunctionarissen streven er naar om binnen 5 werkdagen contact met u op te nemen.
U kunt de klachtenfunctionarissen ook bellen. Ze zijn bereikbaar via:
- Den Haag: (070) 210 1814
- Zoetermeer: (079) 346 2416
Is de klachtenfunctionaris niet in de gelegenheid om de telefoon op te nemen? Dan kunt u een voicemailbericht inspreken.
Bemiddeling
Voor de behandeling van uw klacht bespreekt de klachtenfunctionaris om te beginnen uw klacht met u. De klachtenfunctionaris kan voorstellen om uw klacht te bespreken met de betrokken medewerker(s) en/of de leidinggevende. De klachtenfunctionaris kan bij dit gesprek aanwezig zijn als u dat prettig vindt. Deze gesprekken zijn altijd vertrouwelijk.
Het is belangrijk dat zowel de betrokken medewerkers, als u open naar elkaar luisteren. Het oplossen van uw klacht gaat het beste als iedereen openstaat voor de uitleg van de ander.
Na het gesprek kunt u een reactie geven op het gesprek. Uw reactie kunt u bepreken met de klachtenfunctionaris, maar ook schriftelijk geven.
Bent u na de bemiddeling door de klachtenfunctionaris nog steeds niet tevreden? Dan kan de klachtenfunctionaris u informatie geven over de vervolgstappen die u kunt zetten.
Inzage in uw gegevens
De klachtenfunctionaris heeft geheimhoudingsplicht. Uw klacht en uw gegevens worden dus altijd vertrouwelijk behandeld. Op het moment dat u een klacht indient ontstaat een (behandel)relatie met de klachtenfunctionaris van het HagaZiekenhuis. De klachtenfunctionaris mag uw medisch dossier daarom raadplegen, als dat nodig is voor de afhandeling van uw klacht.
De klachtenfunctionaris maakt een apart dossier aan van uw klacht. Daarin wordt alle correspondentie opgeslagen. Dit dossier is uitsluitend toegankelijk voor de twee klachtenfunctionarissen. Klachtdossiers worden tot vijf jaar na het laatste contact bewaard en daarna vernietigd.
Voor bemiddeling is het nodig dat ook de afdeling of medewerker waar u over klaagt inzage heeft in uw gegevens. Wilt u dit niet, geef dit dan aan bij de klachtenfunctionaris. In dat geval is bemiddeling niet mogelijk. Uw klacht wordt dan ter informatie geregistreerd en afgesloten. Uiteraard wordt op basis van uw klacht wel gekeken wat we van uw klacht kunnen leren. Dat gebeurt ook wanneer u aangeeft dat uw klacht allen bedoeld is als signaal en u geen verdere behandeling van uw klacht wenst.