Viewer voor webcontent
Actions
Voor een afspraak met een specialist heeft u een doorverwijzing nodig. Deze doorverwijzing krijgt u meestal van uw huisarts. In veel gevallen stuurt de huisarts de verwijzing digitaal door naar ons ziekenhuis. U hoeft dan niets te doen.
In het HagaZiekenhuis onderzoekt een specialist de doorverwijzing. Dat doet hij of zij door de volgende vragen te beantwoorden.
- Hoe snel moet u geholpen worden?
- Welke zorgverlener kan u het beste helpen?
- Moet u naar het ziekenhuis komen of kunnen we u op een andere manier helpen?
Het is niet altijd nodig om naar het ziekenhuis te komen. Soms kunnen we u helpen met een (beeld)belafspraak.
In het overzicht op www.hagaziekenhuis.nl/wachttijden leest u hoeveel dagen u ongeveer moet wachten op uw eerste afspraak met de specialist, uw onderzoek of uw behandeling. Patiënten die onze zorg het hardst nodig hebben, helpen we eerst. De wachttijd kan voor u korter of langer zijn. U mag erop rekenen dat u in dringende gevallen altijd op tijd in het HagaZiekenhuis terecht kunt.
Zorgsoort
De wachttijden staan vermeld per specialisme en zijn verdeeld in drie soorten zorg:
- Polikliniek
- Diagnostiek (onderzoek)
- Behandeling
Eerste afspraak
In de eerste rij (‘Algemeen’) leest u hoeveel dagen u ongeveer moet wachten op uw eerste afspraak. Deze afspraak is via (beeld)bellen of op de polikliniek.
In sommige gevallen is het moeilijk te zeggen hoe lang de wachttijd is. In het overzicht leest u daarom niet het aantal wachtdagen, maar ‘n.n.t.b.’ (niet nader te bepalen). De specialist beoordeelt hoe snel u geholpen moet worden.
Diagnostiek (onderzoek)
De wachttijd voor een onderzoek gaat in op het moment dat de arts het onderzoek aanvraagt.
Behandeling
De wachttijd geldt vanaf het moment dat u en uw arts afspreken om u te behandelen.
Maximaal aanvaardbare wachttijden
Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben samen afspraken gemaakt over de maximaal aanvaardbare wachttijd. Dit noemen we de Treeknorm. Voor een afspraak op de polikliniek is de wachttijd maximaal 4 weken (28 dagen). Dit geldt ook voor een onderzoek. Voor een behandeling is dit langer: 7 weken (49 dagen).
Vindt u de wachttijd te lang? Neem dan contact op met de afdeling. U kunt ook uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Met ondersteuning van uw zorgverzekeraar wordt u mogelijk (ergens anders) sneller geholpen.