Immuuntherapie vóór operatie zeer succesvol bij darmkanker

10 juni 2024

Kortdurende immuuntherapie blijkt zeer effectief bij een bepaalde vorm van (niet uitgezaaide) darmkanker. In het NICHE-2 onderzoek van het Antoni van Leeuwenhoek, waar het HagaZiekenhuis aan meewerkte, kregen deelnemende patiënten 4 weken voorafgaand aan hun operatie, 2 kuren immuuntherapie. Bij 95% van hen sloeg deze zeer goed aan, bij twee derde van de patiënten bleek de tumor zelfs volledig verdwenen ten tijde van de operatie. Het eigen afweersysteem heeft de kankercellen opgeruimd. Begin juni zijn de bijzondere bevindingen gepubliceerd in de New England Journal of Medicine.

In de maand voorafgaand aan hun operatie kregen de deelnemende patiënten met darmkanker twee kuren immuuntherapie met nivolumab en ipilimumab. Bij 95% van de patiënten waren er nog maar 10% of minder van de kankercellen aanwezig op het moment van de operatie, en bij 68% waren er geen levende kankercellen meer te vinden. Hier stopt het succes niet, want minstens zo belangrijk is het feit dat tot op heden bij geen van de patiënten de kanker teruggekeerd is in de ruim twee jaar dat ze gemiddeld zijn gevolgd.

Samenwerking met het HagaZiekenhuis

Chirurg Tjeerd Aukema was namens het HagaZiekenhuis betrokken bij het veelbelovende onderzoek: “De studie was in ons ziekenhuis een mooie samenwerking tussen de afdelingen MDL, chirurgie, oncologie en pathologie. Dankzij de NICHE-studie konden ook wij onze patiënten deze nieuwe vorm van immuuntherapie bieden. Door het eigen afweersysteem van de patiënt met de immuuntherapie te versterken, kan de tumor binnen korte tijd een stuk kleiner worden gemaakt of zelfs verdwijnen. Dat bijna alle patiënten uit de studiegroep goed reageerden op de behandeling, dat is echt zeldzaam. We kijken er naar uit om te zorgen dat deze behandeling als de standaard beschikbaar wordt voor deze patiëntgroep. Wie weet is in de toekomst voor een aantal van hen de operatie zelfs niet meer nodig.”