Als tijd kostbaar wordt: de kracht van palliatieve zorg #1

17 oktober 2024

Dag in dag uit doen onze medewerkers hun best om patiënten de beste zorg te bieden. Meestal om mensen beter te maken. Maar wat als genezing niet meer mogelijk is? Ook dan verdient iemand de beste zorg. In ‘Als tijd kostbaar wordt: de kracht van palliatieve zorg’ delen collega’s uit het HagaZiekenhuis hoe zij patiënten begeleiden met palliatieve zorg, zorg die zich richt op een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven. Hoe helpen onze medewerkers hun patiënten zo fijn en comfortabel mogelijk leven, als tijd kostbaarder wordt?

Barbara, verpleegkundig specialist Oncologie in HagaZiekenhuis Den Haag:
'Meneer De Groot en zijn ‘meisje’'

“Vanochtend betrad ik mijn polikliniek en zag ik 2 oudere mensen innig verstrengeld zitten. Wat een mooi paar, dacht ik meteen. Toen ik dichterbij kwam, herkende ik mijn patiënt: meneer de Groot. Ik kreeg een brok in mijn keel bij het zien van deze tederheid.

Enkele weken geleden kwam hij samen met zijn partner bij mij op de poli. Hij heeft een ernstige ziekte en een korte levensverwachting. Samen bespraken we de keuze: verder behandelen of kiezen voor kwaliteit van leven. Hij keek naar zijn partner en zei resoluut: "Geen behandelingen meer. Ik wil eigenlijk nog maar één ding: dat mijn meisje mijn vrouw wordt." Hij was nooit eerder getrouwd. Dat was ook nooit belangrijk geweest. Maar nu wilde hij haar, voor zijn overlijden, zijn naam geven. Samen met mijn collega’s hielp ik meneer de Groot door een brief te schrijven voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. Daarin vertelden we over zijn wens.

Vandaag zaten ze samen weer in de wachtruimte van de polikliniek. In mijn kamer bereidde ik me voor op de afspraak. Even twijfelde ik. Hoe zal ik ze aanspreken? Toen riep ik ze binnen: "Meneer en mevrouw de Groot." Mevrouw de Groot duwde haar man in zijn rolstoel naar binnen en fluisterde hem enthousiast toe. "Hoorde je dat? Hoorde je dat? Ze noemde mij mevrouw de Groot!"

Het paar nam plaats in mijn kamer en meneer de Groot straalde: “Ik ben zo blij, we zijn getrouwd! Dit was de eerste keer dat iemand anders mijn vrouw mevrouw de Groot noemde. U heeft me zo blij gemaakt.” Opnieuw kreeg ik een brok in mijn keel.

Patiënten in een situatie als deze kunnen we niet genezen. Maar we hebben als zorgverleners kunnen wel invloed op de weg naar het einde. Zeker als patiënten hun wensen en gedachten met ons delen en openstaan voor hulp.”

Als tijd kostbaar wordt: de kracht van palliatieve zorg

In ‘Als tijd kostbaar wordt: de kracht van palliatieve zorg’ delen collega’s uit het HagaZiekenhuis hoe zij patiënten begeleiden met palliatieve zorg, zorg die zich richt op een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven. Meer lezen? Ga naar hagaziekenhuis.nl/palliatieve-zorg/

De verhalen uit deze serie zijn waargebeurd. Om de privacy van onze patiënten en hun naasten te beschermen, zijn persoonlijke details geanonimiseerd.


Naar het overzicht