HagaZiekenhuis voegt EPD’s Den Haag en Zoetermeer succesvol samen

15 oktober 2024

Na een grondige voorbereiding heeft het HagaZiekenhuis op 11 oktober succesvol de elektronische patiëntendossiers (EPD) van Den Haag en Zoetermeer samengevoegd. Op 1 maart 2023 fuseerde het HagaZiekenhuis met het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer (nu HagaZiekenhuis Zoetermeer). Tot nu toe werkten beide locaties nog met een eigen EPD.

“We hebben de digitale barrière tussen beide locaties eindelijk weggenomen en zijn nu écht één ziekenhuis op twee locaties”, zegt voorzitter van de raad van bestuur Peter van der Meer trots. “Het maakt niet meer uit waar we patiënten ontvangen, waar we ze behandelen en waar we ze opereren. De digitale informatie is 24/7 beschikbaar in Zoetermeer en in Den Haag, maar ook thuis op de bank en onderweg op je telefoon via MijnHaga voor al onze patiënten. Of in de spreekkamer van onze verwijzers, die de uitslagen van hun Zoetermeerse patiënten nu ook via ons Zorgverlenersportaal kunnen bekijken.

Samenwerken op twee locaties, medewerkers uitwisselen, patiënten overdragen en werkwijzen harmoniseren: het kan nu allemaal zonder barrières tussen systemen. Dat maakt onze zorg nog beter en efficiënter.”

Grondige voorbereiding

In de afgelopen maanden is het samenvoegen van de EPD’s grondig voorbereid. Niet alleen de EPD’s moesten worden samengevoegd. Aan het EPD zijn meer dan 90 deelsystemen gekoppeld. Denk hierbij aan systemen voor laboratoriumonderzoeken, röntgenfoto’s en andere diagnostiek en medische apparatuur. Ook van deze systemen moesten de gegevens en koppelingen worden samengevoegd.

“Je wilt niet dat bij het samenvoegen gegevens zoek- of verwisseld raken of dat kritische apparatuur niet meer werkt. Bij de voorbereiding is dus niets aan het toeval overgelaten”, zegt Peter hierover. “Teams van ICT’ers, artsen, verpleegkundigen en ondersteunende diensten hebben samen met de leveranciers maandenlang ontworpen, gepland en net zo lang getest, tot we er zeker van waren dat alles klopte. Daarbij hebben we waar mogelijk direct diverse werkprocessen aangepast, zodat de processen in Den Haag en Zoetermeer nu helemaal op elkaar zijn afgestemd. En de Dialyse, Oncologie en Endoscopie werken vanaf nu met nieuwe systemen die helemaal geïntegreerd zijn in het EPD. Het resultaat van deze enorme teaminspanning zagen we afgelopen vrijdag: een probleemloze fusie van onze systemen. Ik ben echt supertrots op wat deze honderden collega’s samen voor elkaar hebben gekregen!”

Voordeel voor patiënten en verwijzers in Zoetermeer

Patiënten in Zoetermeer kunnen vanaf nu hun afspraken en medische gegevens inzien in het patiëntportaal MijnHaga. Hierin zijn veel meer gegevens te zien dan in de oude Mijn LangeLand omgeving. Ze kunnen bovendien gebruik gaan maken van de MijnHaga app.

Voor verwijzers in Zoetermeer is het dankzij het samengevoegde EPD een stuk makkelijker geworden om diagnostiek aan te vragen, zoals bloedonderzoek of röntgenfoto’s. Bovendien krijgen ze toegang tot het Zorgverlenersportaal van het HagaZiekenhuis. Daardoor kunnen ze makkelijker en sneller de uitslagen van de aangevraagde onderzoeken bekijken.

EPD samen