Palliatieve Zorg: ‘Ik wil dat de patiënt zich zo comfortabel en waardig mogelijk voelt in de laatste levensfase’

11 oktober 2024

Dag in dag uit doen onze medewerkers hun best om patiënten de beste zorg te geven. Denise Sampimon, internist-oncoloog in HagaZiekenhuis Den Haag en voorzitter van het ziekenhuisbrede Palliatief Adviesteam heeft veel te maken met de zorg voor patiënten met een levensbedreigende ziekte in hun laatste levensfase.

“Hoe zorg je dat de patiënt zich zo comfortabel en waardig mogelijk voelt in de laatste levensfase? Dat is de kern van palliatieve zorg. Je kijkt en luistert aandachtig naar de persoon: wat zijn de wensen en behoeften? Ik wil dat de patiënt zijn of haar laatste momenten op een passende en vredige manier kan beleven. Daarbij  betrek ik ook de naasten, want zij zijn een belangrijk onderdeel van deze fase.

Samen met mijn collega’s op de afdeling probeer ik op basis van de patiëntwensen en het advies van betrokken artsen de beste keuzes te maken. Een keuze is bijvoorbeeld om de ziekte zelf niet meer actief te behandelen, maar alleen de pijnklachten en andere symptomen zoals kortademigheid te verlichten.

Onlangs leerde ik tijdens een aanvullende opleiding over palliatieve zorg nog meer over symptoombestrijding. Daarnaast kwamen de angsten en zorgen van patiënten en naasten aan bod. Duidelijk is dat iedere patiënt een andere behoefte heeft. We proberen daar als team goed naar te luisteren en te ondersteunen waar dat kan.

Zo werd de geboorte van een baby ingeleid zodat ze haar oma nog kon meemaken. Een andere patiënt kon dankzij onze pijnverlichting nog trouwen. Deze momenten laten zien hoe waardevol palliatieve zorg kan zijn voor zowel patiënten als hun families.”